fredag den 24. august 2018

24.august 2018. studiedag, illeris kap 5, Aarkrog kap 3+6

24.august 2018. studiedag

Knud Illeris- læring kap 5

David Kolb: amerikansk psykolog. kolbs læringscirkel er en fælles model ud fra teorier fra piaget, John Dewey og kurt lewin.
det inspirerende i modellen er synliggørelsen af de 2 samvirkende dimensioner- opfattelse og forståelse.

kolb hævder at al læring er erfarringslæring og derfor skelner han ikke mellem de to

Vygotsky: mener at læringssituationen kræver et samspil mellem en kyndig(lærer) og en mindre kynding(lærende) - han tidgodeser ikke al den læring der sker i hverdagslivet udenfor en opstillet læresituation.
han taler om den nærmeste udviklingszone: forskellen mellem det udviklingsniveau den lærende er på og det potetielle niveau den lærende kan opnå.
dette kan godt gøre at man ser den lærendes potetialle ud fra et rent fagligt perspektiv- altså næste niveau der kan opnåes er næste kapitel/niveau i  bogen- meget forsimplet

jack mezirov: vi organisere forståelse i skemaer- ligesom piaget mener- men til forskel fra Piaget er der også tale om mening og ikke kun videnen
transformativ læring:revidere ens skemaer men med følelsesmæssige aspekter

Stephen Brookfield:
anser at kritisk refleksion er en grundlæggende del af det liv vi lever..
en voksenundervisers centrale opgave er at anspore deltagere til kritisk refleksion, derfor bør underviseren også selv have denne tilgang.
kritisk tænkning er både følelsesladet og rationel.
han beskæftigere sig primimært med tænkning og refleksion og mindre med oplevelse, følelser og samspil. -
lægger fokus på de akkomodative læreprocesser - som kritisk tænkning og reflektion indebærer, og transformativ læring kan komme i forlængelse i særlige tilfælde.

Illeris:
refleksion: kan forståes på 2 måder- som eftertanke eller spejling.
eftertanke: bearbejdelsesprocess, sker efter den umiddelbare læring, der er noget uløst. en videre bearbejdelse af akkomodativ læring. kræver psykisk energi
refleksion spiller en stor rolle i overførsel af læring fra teori til praksis
brug af portfolie i en læringsprocess er en måde at at tilstræbe refleksion og derved overførsel af læring fra teori til praksis

læring er en del af menneskets medfødte beredskab- derfor er læring som udgangspunkt lystbetonet. Men ikke altid når vi taler om uddannelse- her nedbrydes lysten til at lære, hvilket er uheldigt.
derfor skal man ikke "lære at lære", man skal  blot lade være med at forhindre mennesket i at lære.

Begrebet metalæring/metakognition: akkomodativ læring når det er indenfor begrænset område, transformativ læring hvis det er et større område som omfatter personligt element.
når man taler om metalæring ser man ofte ud fra et indholdsmæssigt eller fagligt perspektiv- søger en faglig løsning eller tilgang. hvor akkomodativ og transformativ læring ses ud fra den lærendes persepktiv.

5.6 refleksivitet i betydningen spejling:
vi er blevet frisat fra gamle normer og skal selv vælge og skabe vores eget liv. muligheden for at forholde sig til sig selv (ziehe)

Vibe Aarkrog teori om læring kap 3 
John Dewey: nøgleord: handling, refleksion, erfarring
konstruktivistisk opfattelse af læring. man fylder ikke læring på men istedet : udvikling af viden og tænkning sker i samspil mellem individ og omverden. individet handler og omverdenen svarer tilbage.
opfattelsen af at læring sker i samspil med andre er også centralt for Vygotsky. 
skolen skal udvikle faglige såvel som sociale kompetencer
Man lærer ved at være aktivt udforskende og afprøvende.

nøgleord:
handling, deles i rutinepræget handling og reflekterende handling
rutinepræget handling: vi gør noget fordi vi tror det hjælper, fx tilsætte citron o g sukker til en smagsløs sovs- vi ved ikke hvorfor det skulle kunne hjælpe men det ved vi det nogle gange gør, ringe forklaring mellem teori og praksis.
reflekterende handling:  vi har kendskab til sensorik og ved derfor hvorfor citron og sukker kan opveje hinanden osv. detaljeret viden om sammenhæng mellem handling og konsekvens

 refleksion,- tvivl eller forvirring ansporer en til at reflektere. man tænker over noget med henblik på fremtidige konsekvenser. refleksions processen indeholder 5 faser( s. 55)

erfaring: indeholder passiv og aktiv del. vi afprøver noget (aktiv) og modtager resultat(passiv).

man lærer ved at koble handling og refleksion- ikke blot ved learning by doing
"et gram erfaring er bedre end et ton teori"- teori og handling bliver meningsfuldt i samspil

dewey passer godt i forhold til erhvervsskoler da han mener man skal kunne tilbyde værksteder der ligner virkeligheden

dewey kritiseres for hans tææt tilknytning af tanke og handling- kan man ikke lære noget uden det kan bruges/prøves i praksis?


Vibe Aarkrog teori om læring kap 6



shön og Chris Argyris udviklede teori:
2 dele- "theory in use"(den teori der afspejles i ens handlinger) og "espoused theory" (det man fortæller andre man gør- eller det man gerne vil have andre til at tro man gør)

Det er vigtigt at reflektere, men med tiden arbejder praktikeren rutinepræget og mister respekten for at tænke sig om/reflektere- dette kaldes tunnelsyn eller snæversynet. Så længe vi reflektere udvikler vi os,

refleksion i handling= man reflekrere mens man gør det








Ingen kommentarer:

Send en kommentar