mandag den 29. oktober 2018

studiedag 25.10.18

bog erhvervspædagogisk didaktik kap 3 om at arbejde med elevaktiverende metoder:


relationsskabelse: læreren arbejder bevidst med at der skabes gode relationer både eleverne imellem men også lærer-elev.



førfaglige begreber: de begrebet eleverne har om et emne inden vi går igang med at lære det, deres begreber er ikke  nødvendigvis fagligt korrekte

en måde at strukturere dagen: 

obs punkter:
* kræver man kender elevernes faglige niveau
* man skal helst skifte mellem aktivitetstyper- fælles mindmap, boldkast, gruppearbejde, fælles plenum osv
*husk det visuelle
* kræver struktur
* eleverne vil opleve rød tråd


førfase: hvordan kan det idag knyttes til igår, klarlægge begreber for dagen, hvad tror i dagens emne handler om?
i virkeligheden tolker jeg at det er her fra modul 1 talte om drivkraften- vi motivere eleverne til dagens læring ved at tydeliggøre formålet for dagen og inddrage dem i målsætning osv

underfasen: den reele undervisning/filmvisning/madfremstilling. evt hvor eleverne har særlige fokuspunkter fra det der blev behandlet i førfasen

efterfasen:
er der nu noget vi kan justere fra førfasen- hvad er der lært?
her ser jeg at fra modul 1 kommer transferbegrebet i spil vi skaber reflektion, afprøvning,

_______________________________________________________________________

Deduktiv undervisning: læreren præsenterer materiale, eleverne afprøver
induktiv undervisning: når elever får problemstilling og selv er deltagende i af finde løsninger

på Erhversskoler er det et problem at de stille elever/svage elever ikke kommer til ordet. og det er ikke godt fordi det både svækker dem i at kommunikere men de står også af læringsmæssigt

en måde at få de stille(hvis vi antager at de er stille men stadig reflekterende) elever lidt mere på banen er at dele undervisningen op i brudstykker og inkorporere reflektionsøvelser undervejs- både hvor eleverne reflekterer og nedskriver alene eller i tomandsgrupper. disse refleksioner kan bruges til efterfølgende fælles diskussion.
dette gør også at eleverne bedre husker det lærte, pga. løbende refleksion
dette er inspireret af Cooperative learning.

når vi anvender demonstration i undervisningen er det vigtigt at eleverne bliver inddraget i demonstrationen

Scannet tekst kapitel 5 Det flerstemmige og dialogiske klasserum: 


monologisk klasserum: envejskommunikation- klassiske forelæsninger
dialogisk klaserum: interaktion mellem lærer-elev og/eller elev-elev. Men blot fordi der er en samtale er det ikke nødvendigvis dialogisk da samtalen kan være meget styret af læreren. det dialogiske kræver at eleven er på spil.

Det dialogiske klasserum, er altid flerstemmigt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar