mandag den 29. oktober 2018

synopsis udkast med kommentarer fra studiegruppe


RAMMEN  
PETER OG CASPER: alt for langt og for meget ligegyldig information
Jeg er faglærer på Kokkeskolen, hvor jeg er kontaktlærer for grundforløb 2(GF2)gastronom, det har jeg været i ca. 5 år. Det er pt en klasse på 16 elever i alderen 17-28 år og de er ca. 1/3 igennem af deres GF2. Nogle elever har tidligere arbejdet i køkken, andre har ingen praksis erfaring overhoved og det faglige niveau i klassen er ret spredt. Ugen er opdelt i 3-4 teoridage og 1-2 dage i køkkenpraktik.
UDFORDRINGEN – hvad er den pædagogiske problemstilling/udfordring - Hvordan viser udfordringen sig?
PETER OG CASPER: slet alt det der er streget over, ikke relevant

”Eleverne har svært ved at omsætte deres teoretiske viden til praksis”
De dage klassen har teori ser eleverne stor relevans i det der undervises i, de udviser også forståelse for stoffet og anser det som relevant for deres uddannelse. Men når de så skal anvende det lærte i praktik på en praktikdag som typisk ligger 2-5 dage efter teoridagen, ser jeg som underviser ofte at eleverne ikke anvender den lærte teori. Jeg oplever at de ser teori og praksis som 2 adskilte ting, som de har svært ved at koble sammen.
HVOR VIL JEG GERNE VÆRE? - mål/visionen?
PETER OG CASPER: de mener ikke at det er MIT mål, det skal være mere personligt
Det ville være hensigtsmæssigt hvis eleverne kunne frembringe og anvende den teoretiske viden når de var i praktik. Hvis de selv kan se behovet og finde ud af at anvende den teoretiske viden i skolens praktik vil det øge sandsynligheden for at de også kan anvende det på en senere elevplads.
HVORFOR ER DET INTERESSANT FOR MIG AT LØSE/FORSTÅ?
PETER og CASPER: Hvorfor synes JEG det er interessant?? Dette er ikke personligt nok men mere generelt
Vores undervisning på skolen er i min optik ikke relevant hvis den ikke anvendes og skaber refleksion hos eleven på en senere elevplads.
Jeg tænker at skolens køkken kunne fungerer som et trinbræt til at anvende teoretisk viden i praksis på en senere elevplads.



TEORI
PETER OG CASPER: få tydeliggjort i problemstilling hvor assimilation og akkomodation passer ind, det virker ikke som en del af opgave/oplæg
Bjarne Wahlgren- begrebet transfer- faktorer der fremmer transfer mellem undervisning og arbejde
Illeris: assimilation og akkomodation læring- læringstrekant- drivkraft/motivation
-          Nævn assilimation og akkomodaton i udfordringen
-           
AFGRÆNSNING
Jeg vælger at zoome ind på transfer mellem teori og praktik på skolen. Det egentlige hovedformål er at der skal ske transfer mellem skole og elevplads, men jeg anser køkkenpraktikken som et trinbræt hertil da eleverne på gf2 endnu ikke har elevplads.
Jeg er bevidst om at Vibe Aakrog også er førende teoretiker indenfor emnet om transfer, men jeg vælger at tage udgangspunkt på Bjarne Wahlgren da jeg mener at hans teori om faktorer der fremmer undervisning er særlig relevant for min problemstilling
Jeg vælger ikke at fokusere på begreberne kumulativ og transformativ læring da jeg ikke mener det er den type læring der sker på gf2
Begrebsafklaring: ofte bruges begrebet transfer på trods af at der blandt teoretikere er bred enighed om at dette begreb er forældet da man mener at der ved transfer sker en transformation af viden som er kontekstafhængig. Jeg vil bruge begrebet transfer på trods af ovenstående.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar