lørdag den 5. januar 2019

4.1.19 modul 3 selvstudiedag

vidensskabsteori: 
Der er uendelig mange ord i dagens tekster som jeg hverken kan udtale eller aner hvad betyder.

video tegn og fortæl
tegn og fortæl video

hvordan ser verden ud og er konstrueret- ud fra videnskabsteoretisk synspunkt
man skal beslutte hvilke briller man tager på når man vil undersøge

kopieret fra peters blog:
Videoen sætter fokus på 4 centrale begreber, som danner grundlag for videnskabsteori.
De 4 begreber er...

Ontologien, som handler om hvordan verden ser ud fra et videnskabeligt synspunkt og hvordan det er konstrueret. 

Epistemologi, hænger sammen med ontologien og hvordan ontologien erkendes. Hvad er viden egentlig?

Aksiologien, handler om hvilke normer og værdier man gerne vil undersøge.

Metodologien, hvordan får man undersøgt genstanden eller emnet . (min egen note: fx spørgeskema, interview)

Peters blog slut

Bog: videnskabsteori for de pædagogiske professionsuddannelser
kap 6: kritisk teori 
* skal ikke fortåes negativt, men man forholder sig spørgende til tingene
*sætter spørgsmålstegn til det eksisterende
*marx, Hegel, Weber. Freud
*Frakfurterskolen fra 1931
*
kap 9: socialkonstruktivisme
* er kritisk overfor det vi i hverdagen tager for givet
* hævder at ALT er socialt konstrueret- derfor kam vi aldrig se på noget objektivt eller tale om sandhed
* minder om poststruktualismen- men adskiller sig ved at være udviklet af sociologien hvor poststruktualismen er udviklet fra struktualismen. '
* fokusere på kultur,køn og identitet
* interessere sig for selve udviklingen
*der bliver name-droppet enormt mange navne i dette kapitel
* vi er som mennesker kun som vi er pga de sociale sammenhænge vi er i
* menneskets bevidsthed kan ikke beskrives uafhængigt af sociale sammenhænge
* virkeligheden er konstrueret af mennesker-formet og fortolket
*kønnet er mere en biologi

scannet tekst af Liv enhgolm- videnskabsteori
Pragtisme: undersøge hvordan konkrete individer handler i konkrete situationer
*blevet mere betydningsfuld indenfor de sidste 20 år
*kan ikke defineres som skoledannelse
*menneskelige handlinger og erfaringer er centralt- mennesket er aktive deltagere i den sociale verden
* hverken ren realistisk eller konstruktivistisk
*anser mennesket som både individ og socialt
Peirce: ny viden opstår når vores eksisterende viden ikke er tlstrækkelig. mennesket bryder sig ikkeom tvivl og uro og derfor vil vi søge viden for at skabe ro
*deduktion: fra teori-->resultat, induktion: resultat-->teori, abduktion forener de to
* anser krop og bevidsthed som et hele
*fokus er fremadrettet og ikke bagudrettet
* læring skabes både individuelt, socialt og med udgangspunkt i sagen selv (s 180)
*genstandsfeltet er handlinger og erfarringer
* vores handlinger er baseret på tidligere erfarringer. handlinger indebærer altid noget individuelt og noget socialt


Ingen kommentarer:

Send en kommentar