mandag den 7. januar 2019

9.1.19 studiedag positivisme, hermenetik, fænomenologi

bog: videnskabsteori for de pædagogiske professionsuddannelser

kap 3 positivisme:
august comte-førende sociolog,optager af naturlove
* det virkelige- det som er- ikke indbildte eller spekulativ
*alt skal kunne undersøges og bevises videnskabeligt
*meningsteori: vi undersøger ikke empirisk men vi undersøger om de enkelte led er sprogligt sande- fx jeg er farmor til min søns barn
*man bruger ikke kræfter på religion

karl popper:
*kritisk overfor logisk positivisme- men lægger sig op ad den
*hvis noget ikke kan bevises falsk må det være sandt indtil det modsatte er bevist
* fordi noget plejer at ske kan  vi ikke videnskabeligt forvente at det sker igen
*teori bør kunne falcificeres- og derfor ikke være for omfattende
*præmisser er vigtig i opstilling af hypotese hvis den skal kunne falsificere

positivismen idag:
*ingen idag er rent enige i den logiske positivisme- den må anses som historisk
*positivismen har haft stor indflydelse på medicin og journalistik og pædagogik

kap 4: hermeneutik
*udgangspunkt i det subjektive- det menneskelige
* man bruger fortolkning til at forstå mening med
*man kan fortolke på noget der er skabt med en mening fx en tekst,en lov, en handling osv'
* vi fortolker også på naturen- fx solformørkelse
*indfølingsteori: men sætter sig ind i hvad forfatteren vil med teksten
* Hans-georg Gadamer: vi kan ikke som mennesker stille os udenfor en verden og betragte den neutralt, vi er født ind i en verden af meninger og betydninger- HVORFOR ER DETTE IKKE SOCIALKONSTRUKTIVISTISK?
gadamer ser på forforståelse og fordomme.
det er ikke en fejl at have fordomme men det er en fejl at være uvidende om dem
*jeg er ikke helt med på HVAD ER NARRATIVER??

kap 5- fænomenologi
*læren om det der viser sig
*afsæt i subjektet- ligesom hermeneutikken
*måden vi erfarrer på bygger på fordomme
*læren om det der viser sig for vores bevidsthed
*sproget er en forudsætning for erkendelse
*fænomenologisk analyse: ikke en metode men en række reflektioner. beskrivende aktivitet og ikke et forsøg på at klarlægge årsag-virkningsforhold.
4 trin i analysen:
epoché: anskue tingene med et minimum af fordomme og forhåndsantagelser- det kan man ikke helt men man kan vælge den mulighed der er mindst forhåndsbestemt.
fænomenologisk reduktion: ?
imaginær variation:søge mulige meninger ved brug af fantasien, se fænomenet fra forskellige perspektiver, positioner og funktioner.
syntese: en samlet beskrivelse af fænomenet udfra at man integrere de forgående 3 trin til 1.
* ligger ofte til grund for kvalitative observationsstudier- der beskrives i bogen forskellige måder at tilgå en sådan observation alt efter hvad man kigger efter
*svær at arbejde med for den vil dybt bagved.

bog:metode og projektskrivning- en introduktion kap 5
et fint kapitel, også til opslag. gennemgang af videnskabsteori, faldgrubber osv
subjekt: os, mennesket, observatøren med alt den viden og de følelser der følger med os
objektet: det vi undersøger, genstanden, virkeligheden
*inkommensurable: når to videnskabssyn ikke har fælles grundsyn og derfor ikke kan anvendes i samme undersøgelse
*der er et godt skema i bogen som illustere de forskellige syn

Ingen kommentarer:

Send en kommentar