onsdag den 2. januar 2019

introdag som selvstudiedag d. 2/1 2019 modul 3 videnskabsteori


min første tanke efter at have set videoer og læst hvad der er lagt ud til idag er hvad pokker ER videnskabsteori????

Jeg har vist egentlig engang haft et modul med denne overskrift på min professionbachelor, men det har tydeligvis ikke gjort at jeg ved hvad det er.

Derfor synes jeg også det er svært at sætte en problemstilling op- for jeg ved faktisk ikke hvad briller jeg har på. Før har det været tydeligt at det var læring eller didaktik- emner jeg på forhånd havde ide om hvad omhandlede. Men den følelse har jeg ikke om videnskabsteori.
Der er jo utrolig mange dilemmaerne fra hverdagen som underviser, men hvilke passer til videnskabsteori?
- men ud fra de eksempler der nævnes i videoerne kunne problemstillinger være:

* der er et stort frafald fra GF2 til HF1. jeg tror det skyldes at de unge synes kokkebranchen er hård- og selvom vi forsøger på gf2 at tydeliggøre dette er det ret svært at vise dem hvordan 12 timers stående arbejde i et varmt køkken med et stort arbejdspres vil opleves,

* hvordan kan vi sammensætte grupper i klassen når klasserne er med så blandede læringsforudsætninger - vi havde svært ved at besvare dette på modul 2 i vores synopsis.

* EUD reformen kræver flere grundfag på GF, det skræmmer eleverne væk- de vil være brancherelevante

* karakterkrav for at starte på gf mister vi elever på, også de voksne og ældre elever.

Da jeg som tidligere nævnt ikke helt ved hvad videnskabsteori er.- har jeg svært ved at se med hvilken vinkel disse kunne besvares.

Det håber jeg at blive klogere på på 1. undervisningsdag.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar