onsdag den 9. oktober 2019

4.09.19 modul5 5. undervisningsgang Anna

Christian Helm Jørgensen: frafald i erhvervssuddannelserne, erhvervsskolelærernes dilemma: 
teksten handler om:
* politiske krav kontra virkeligheden
* lærernes egne oplevelser af opgaven som lærer
* faglighed vs socialt arbejde
* hvem skal vi tilfredsstille:
- politikerne, 95 % af alle skal have en ungdomsuddannelse
-skolen, økonomi, taxameter
-erhvervslivet, høj faglighed
- samfundet, socialisering, livsduelighed, dannelse

Men hvad så? det er et reelt dilemma, men hvem skal vi så rent faktisk tilfredsstille???


Olga Dysthe: Evaluering i klassen til støtte for læring: 

handler om forskellige former for evaluering, summativ og formativ evaluering.

dysthe siger at ALT også læring foregår i samspil med andre. socialkonstruktivistisk.

Vi skal give evaluering som de kan bruge fremadrettet.
evaluering foregår ikke før, under efter, men mere flydende. skal være en del af undervisningen.

Eleverne skal se sig selv som en ressource, de skal være en del af evalueringen.

Vi tester ofte summativt, hvad har eleverne lært. men vi bør have fokus på det formative, det som kan give form til det der kommer. så vi faktisk kan justere processen løbende.

Det er ikke kun for lærerens skyld, men også for at eleverne kan forme sig. Og justere løbende.

Min case:
Jeg skal  starter alle forløb ud med at fortælle om skolen fraværsregler, 20,40 60 lektioner. Ved 20 og 40 lektioner giver det samtale, og ved 60 er det en udmeldelses samtale med lever. Jeg har dog aldrig oplevet en elev blive udmeldt  ved denne samtale. Jeg står ved et forløbs opstart og fortælle om disse regler, hvortil en elev siger " jeg kender en der har gået her og som havde 110 lektioners fravær, og han  blev ikke smidt ud"  jeg bliver tøvende og siger at der kan være mange grunde til den specifikke situiation og nogle kan have omstændigheder der gør at man kan begrunde så meget fravær.
Jeg ved dog godt hvilken person/episode eleven henviser til. og den episode/elev var efter min opfattelse en der pjækkede, var i tvivl om hvad han ville og ikke mente han behøvede møde i skole.
Jeg havde sagt til min leder at han efter min mening bør udmeldes og jeg ikke så det realistisk at han ville få og opretholde en elevplads. Men min leder siger at han synes vi skal prøve at få ham igennem, da der ikke er lang tid til grundforløbsprøven og det er dyrt at smide dem ud nu.
tilbage til klassen:  eleven i klassen siger " han pjækkede bare og sov fordi han spillede computer og røg hash om natten" , jeg har en oplevelse af at en del elevers fravær kan kategoriseres pjæk, og ikke grunde som: alvorlig sygdom, dødfald i familien eller ligenende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar