onsdag den 9. oktober 2019

modul 5 opsamling 18.09.19

Mads snakker om:
Thomas Ziehe: tysk socialog, hvad skete der efter 2. verdenskrig, kulturel frisættelse, normopbrud, traditionsopbrud.
han deler eleverne ind i 3 elevtyper,
 1) subjektivering:  sæt sig selv i centrum, kig ud på verden fra din egen navle, og se sig selv sådan
2) sætte et regelsæt i centrum, fx bandidos.
3) ekstremsport

vi kan møde elever der stiller spørgsmål til alt vi siger de skal gøre, vi skal decentrere eleverne, få dem til at se ud over egen navle. Komme med passende forstyrrelser til eleverne.
vi skal finde en balance som lærer/elev. ikke for familiært og ikke for distanceret.

Marianne se powerpoint:  Klasseledelse
Karin svejgaard. det fælles tredje- faget.
læren er fagperson, magtudøver.
Klasseledelse skal forhandles, genforhandles osv.
didaktisk fokus: læren ses som faglig vejleder, man skal have et overblik over stoffet, vi skal forstå elevernes position- ikke at vi nødvendigvs skal tilpasse alt disse, men vi skal udvise empati.

4 udviklingniveauer elever kan befinde sig på- se slide. hvilket niveau eleverne ligger på afgører hvilken didaktisk tilgang man vælger- fx om man er instruerende , støtte, overtalende eller delegerende. Hver elevtype skriger på forskellig tilgang.

Læren som samtalepartner, mere ligeværdigt forhold, nok mest til voksne, demokratisk klasseledelse,

Carsten Lunds tekst  skriver om autoritet

Marianne er lidt uenig da hun  mener at vores relation som underviser og øvrige interesser også spiller ind som fælles tredje.

Amjad: de sårbare unge
etniske minioriteter: omgangskreds betyder meget,
køn som deltagerforudsætning behøver ikke være en sårbarhed, men det kan være en potentiel sårbarhed fx med kvinder på mandearbejdsplads.

Vi skal passe på ikke at skabe sårbaheder- køn, diagnoser, etnicitet behøver ikke være en sårbarhed.


praksislæringsmodellen: denne skulle Casper ha taget, men har ikke lavet det.

3. UV dag differentiering + hvordan kan vi bruge IT til at understøtte differientering se slides
michael:
hvad er differentiering:
historisk gennemgang- se slide
hvad er difderentiering: det er et princip for undervisning.
hvordan differentiere vi?: Klafki kommer med to bud.
Ydre: vi laver ens hold med ens forudsætninger og underviser ens.
 indre: blandende hold med forskellige forudsætninger- hvor vi laver forskellige typer undervisning der er tilpasset eleverne.

viden om elevforudsætninger: samtaler, test, observation, formativ evaluering, snak i teamet, elevplan eller lignende.

hvordan bruges denne viden: evt hiim og hippes model til at planlægge undervisning. eller modellen vi lavede puslespil med- jeg synes den var lidt svær at bruge.

5. UV dag. omsorg og faglighed
erhvervsskolernes dilemma:
vi har politiske mål-   vi skal have så mange som muligt uddannet
vi har et faglige mål- skabe dygtige håndværkere til erhvervet- dygtige fagfolk

det er svært at nå faglige mål når vi skal sørge for it og alt mulig andet
skolens overlevelsesfundament er taxameter- så vi skal have folk til at gennemføre så vi kan få penge. derfor er  vi ikke hårde overfor faglighed, da vi blot skal have flest mulige igennem

hvilke elever vælger vi at hjælpe via eget netværk? de fagligt stærke? svage? er vi med til at skabe en ulighed- fordi vi kun sender de stærke ud til praktikstederne? men omvendt brænder vi broer til erhvervet hvis vi sender de svage ud til vores gode mestre?






Ingen kommentarer:

Send en kommentar