onsdag den 24. april 2019

24.04.19. 1. studiedag modul 4

spørgsmål: er dette modul med fokus på at vi skal være entreprenante i vores undervisning, altså skabe og udvikle undervisning, eller er det kun med fokus på at skabe entreprenante elever?

tekst pdf kopieret: taksonomi i entreprenørskabsuddannelse s 1-24: 


entreprenørskab defineres s. 7
entreprenørskabsundervisning defineres s. 8

de 4 kompetenceområder beskrives:
Handling
Kreativitet
omverdensrelation
personlig indstilling (svær at sætte til genstand for undervisning da det er knyttet til identitet)

de 4 kompetencer er i samspil med hinanden da de påvirker hinanden gensidigt.

taksonomi:
hvorfor er der ikke niveau 2 og 5??  og hvorfor er de ikke i kronologisk rækkefølge?
 når man kigger på s. 15 og 17, henholdsvis taksonomien for grundskole og erhvervsuddannelse er den primære forskel at grundskolens taksonomi er meget "enkel", "med støtte" og ret generel. Hvor det på erhvervsuddannelse er mere selvstændigt og med et fokus på det pågældende fag

undervisning og entreprenørskab:
Handling: dennes kompetenceområder styrkes gennem lærere og processorienterede undervisningforløb. eleverne skal under rammer udfordres til at planlægge og udføre arbejdet.

kreativitet: den kreative platform er en didaktisk tilgang til ideudvikling og løsning heraf

omverdensrelationer: kan udvikles ved at eleverne aktivt er involveret i verden udenfor, ikke nødvendigvis fysisk men evt virtuelt.

personlig indstilling:
self-efficacy begrebet er omdrejningspunktet. self-efficacy er situations bestemt og handler om individets tiltro til at kunne udføre forskellige aktiviteter. Tiltro til egne ressourcer.
Der nævnes en række metoder til at arbejde med at styrke selv-efficacy (d. 23-24)

____________________________

Mine elever på gf 2 gast i forhold til de 4 dimensioner:

umiddelbart er mine elever nærmest folkeskole niveau i taksonomi. På grundforløbet er de ikke så kreativt tænkene og målgruppen har som udgangspunkt ikke stor tiltro til egne ever. de er endnu ikke tilknyttet en elevplads og derfor er deres omverdenssituation lille men vil blive styrket i VFU, virksomgedsbesøg og elevplads. De lærer grundlæggende principper om mad, og begynder at snuse til at tænke kreativt i relation til retter, men typisk under ret fastsatte rammer.
De bliver ligeledes "tvunget" til gruppearbejde og samarbejde som vil styrke deres "handling" men dette udfordrer dem meget

Ingen kommentarer:

Send en kommentar