fredag den 26. april 2019

25.04.19, modul 4 . 2. studiedag eksperimenthjulet

spørgsmål: er forsøgsfasen også planlægningsfasen?

præfasen

udfordring identificeres, et aktuelt behov for forandring.

man skal kortlægge baseline- hvilket vil sige at finde den nyeste og mest relevante viden på området. Hvad har andre af erfaringer, er problemet løst andre steder allerede?

etablere forsøgszone: hvilke rammer er der? tid, sted, økonomi osv.
hvor er det mest relevant at lave forsøg? hvilket modul er bedst?
det er i denne zone forsøget udvikles og afprøves

præfasen tager typisk et par måneder

Designfasen:
man designer typisk baglæns, da man må tage udgangspunkt i det resultat man ønsker
det er en kreativ og visionær fase
man finder ideer til forsøg
udarbejder proyotype
planlægger og organiserer dataindsamling, analyse

Det kan være godt at brainstorme, så man ikke blot tager de første og bedste ideer der kommer på bordet
man skal tilstræbe at involvere relevante aktører, altså ikke designe FOR brugere, men MED brugere


denne fase tager typisk 1-2 dage

Opgave: 


Jeg har det som udgangspunkt fint med at eksperimentere i trygge rammer, fx med min egen klasse. I uvante omgivelser eller i stof jeg ikke føler mig stærk i vil jeg ikke vælge at eksperimentere.
Jeg ville gerne eksperimentere mere, så man ikke blive vaneunderviser, da jeg tror eleverne ofte oplever dette uinspirerende.
Jeg har det fint med at skulle eksperimentere på dette modul. Jeg nyder virkelig at bruge dette studie til at udvikle mig selv som underviser, prøve ting af og lege. Det føler jeg ofte ikke min hverdag på arbejdet giver plads og overskud til- måske også fordi jeg selv bare kører det jeg plejer. Jeg kunne udentvivl sagtens udfordre mig selv mere, men får det altså ikke lige gjort. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar