mandag den 6. maj 2019

03.05.19 studiedag

bog LÆR af Lene Tanggaard



Interview med : Tekstilvirksomheden Kvadrat, mads, senior vice president, fortæller.
Der er fyldt med designklassikere på virksomheden. Det er et attraktivt sted at være pga. kulturen og miljøet, for de er ikke lønførende. Alle får fast løn og kollektiv bonusser- også ledere. Alle er vigtige og alle ved noget om design- også receptionister. De taler ikke om uddannelse men lærer hele tiden
En læringskultur skabes gennem læring, nye erfaringer og respektfulde relationer
Interview slut

Kultur: kultur er en dynamisk størrelse, og udvikles og plejes hele tiden.
Hvis du som virksomhed taler om at skulle tage chancer og risiko, men samtidig kører med resultattavler osv., så er det modsigende. Lidt som hvis vi i skolen underviser i et og eksaminerer i noget andet- her er det tydeligt, det er det ikke altid i virksomhederne
Læring er et nøgleord, lærer kulturen, lærer at være i kulturen og lærer at forny kulturen.
Hvordan ved vi om vi har lært noget? Ved at evaluere. Men der er tendens til at vi evaluerer mere end vi lærer. Vi sætter baren lavt og tager ikke chancer.

Evaluering og læreproces;
Evaluering kræver at man indkredser standarter- altså man ved hvad der er rigtig/forkert i et givent felt.
Ofte er vores kompetencer kontekstafhængige, og står ikke alene, og dette skal evaluering matche. Ofte er vi også afhængige af andre for at kunne vores stof og udvikle os.
Derfor er det svært at evaluere læreprocesser. Vi kan godt måle hvad en person har lært, men det siger ikke noget om evnen til at bruge og omsætte denne viden.

Dynamisk evaluering:
Man skal sikre at vi opdaterer vores evalueringer ud fra de læreprocessor der er i organisationen.
Hvis vores virksomhed er dynamisk og skiftende er vores evaluering nød til at være dynamisk.
Hvorfor evaluerer vi? Vil vi kontrollere? Motivere? give feedback?
Evaluering er ikke et neutralt redskab. Evalueringen former menneskers handlemuligheder.

Runde mennesker i Kvadat:
En virksomheds ånd- hos Kvadat er der balanced scorecard, en gang årligt fastsættes salgsmål og scorecarded udvikles af de relevante medarbejdere, det gør medarbejderne skarpe på hvad de skal fokusere på og hvor langt de er. Det giver et fælles sprog.

Performance-fokus og snæversyn

Der er generel utilfredshed med præstationssystemer, men alligevel bruges der mange penge på disse. Det viser sig at dem der scorer højt i præstationssystemerne, faktisk ikke er dem der anses for at trække læsset til daglig. Man er begyndt at droppe disse systemer og i stedet fokusere på tillid, motivere medarbejdere, individuelle planer osv. Så selv de firmaer der udvikler præstationssystemer er gået væk fra selv at bruge disse i virksomheden.
Drift eller udvikling?
Det handler ikke kun om at optimere det nuværende, men også om at være parat til nyt. Hver anden   virksomhed underprioriterer innovation. Det kan være svært at kombinerer den stramme kørte drift med innovation. Krisen tog livet af innovation. Man skal både kunne tjene penge på kort sigt men også opfinde morgendagens levebrød- samtidig.
Sæt holdet!
Nyansatte bør sættes sammen med erfarne og måske endda specialister. Det gør at de nye hurtigt kommer ind i kulturen og arbejdet, og derved hurtigere kan lave penge. Men det gør også at de ”gamle” skal forklare sig og lære fra sig. Alle bliver holdt skarpe.
Hold fokus i teamet:
Som leder skal du gøre klart for dig selv hvad dit team skal opnå, for at lægge strategi. Hvis deltagere bliver belønnet/straffet for individuelle bidrag er der ingen der tager ansvar for fællesskabet.

Skab ritualer – ikke kun resultater:
Små ritualer, som kage, er kulturskabende. Alle bliver opmærksom på de små sejre. Kvadrat investerer i sundhed hos medarbejderne. Alle medarbejdere i kvadrat får tilsendt Bobedre til deres privatadresse.

Effekten af læringskultur:
Det er ikke nok med god løn og bonus, kulturen er vigtig for at tiltrække og fastholde gode medarbejdere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar