fredag den 14. september 2018

samspilsformer skema samt gruppeopgave foto af opgaver

Dette foto viser mine egne noter til de samspilsformer som Illeris beskriver i kap 7:
Jeg har også beskrevet samspilsformerne i blogindlæg fra stuediedag 7.9.18






Opgave i studiegruppen 12.9.18 samspilsformer


vi fik denne opgave, vi tog udgangspunkt i min observation omkring samspil- se blogindlæg om dette.
vi tog primært udgangspunkt i den gruppe elever der sad på bagerste række, hvoraf den ene af dem af underviseren var blevet placeret istedet for på forreste række hvor han tidligere sad.  dvs et af underviseren dannet praksisfællesskab bestående af 1 aktiv og 2 inaktive elever . vores analyse ses på billedet herunder
øverst til venstre ses klassens elever som de selv havde placeret sig på 3 rækker- 3 aktive elever forrest, 2 neutrale i midten og 3 inaktive bagerst.
Underviseren bytter om på to elever- en af de forreste sættes på bagerste række og omvendt.
umiddelbart vurderede vi det nye praksisfællesskab hvor der tilkom en ny- dvs en legitim perifer deltager som anvender samspilformen "deltagelse" hvorimod de øvrige 2 andvender samspilsformen "formidling"(da de blot tager imod fra den nye og deltagende)
Men under denne analyse går det op for os at den nye deltager i praksisfællesskabet faktisk ikke er legitim perifer deltager, da han ikke lever op til de 4 krav for disse, fx kan han ikke søge viden hos garvede deltagere.- da han selv er den garvede/vidende, han stræber ikke eter fuld deltagelse- da han faktisk er den fulde deltager og de to andre er perifere
derefter kommer vi frem til at der faktisk slet ikke er dannet et nyt praksisfællesskab. der er sat en gruppe elever sammen, men de er ikke et praksisfællesskab. de to inaktive medlemmer fortsætter deres inaktive praksisfællesskab og den nye deltager er slet ikke en del af dette. . 









Ingen kommentarer:

Send en kommentar