fredag den 14. september 2018

stuediedag 14.09.18 transfer


Fra teori til praksis- kap 2 i Aakrog 2010 (pdf fil)

begerebet transfer handler om at  processen ved at overføre noget viden fra en situation til en anden situation. eller at omdanne en viden til en anden viden.

transer og læring hænger tæt sammen da der ofte skal ske transfer for at ske læring

den gode underviser: tager afsæt i noget eleverne kan men samtidig sørger for de videreudvikler sig

læring og transfer er vævet ind i hinanden, men kan skilles ad. for der kan godt læres noget uden den viden kan anvendes og tilpasses(transformeres) til andre situationer.

forståelse: ofte er forståelse en forudsætning for transer- man skal forstå noget for at kunne anvende det i andre situationer.
Men i nogle situationer kan transfer godt ske uden forståelse- når man kopiere noget man ser fx hvordan en kniv skal holdes- man kopiere kokken- men man kan ikke forklare hvorfor man gør det man gør det

kritik af begrebet transer: 

  • at overføre viden til praksis er utrolig svært og derfor ville det være nemmere ikke at sætte transer som succespunkt for læring
  • læring opfattes kognitiv og som noget der sker i den enkelte, uden at tage hensyn til situationen hvor der læres(situeret læring) 
  • man kan ikke skære transer over en kam på alle. det er en individuel process som sker i den enkelte hvor forståelse og overførsel til andre processer sker efter behov

formaldannelse: man udvikler nogle genrelle evner til at kunne noget. 
ikke relevant i erhvervsuddannelser men fx som matematiklærer. 

teori om identiske elementer: man overføre viden til samme situationer. fx når hollandaisen skiller, men man kan ikke overføre denne viden til andre situationer. meget svær i erhvervsskole, da man jo ikke kan lære/øve alle de tænkelige situationer man kommer ud for i praksis. 


transfer af generel viden:
charles Judd: teori om at generel viden er vigtig da den så kan overføres til mange af de udfordringer vi møder i praksis.
som underviser skal vi huske at hjælpe eleverne til at kunne overføre deres viden i praksis(få øje på abstrakte ligheder) og vi skal så vidt mulig forsøge at de får mulighed for at bruge deres viden i praksis relativt hurtig efter indlæring

Situreret læring: læring er kontekstafhængig. man lærer gennem deltagelse i praksisfællesskaber- altså sammen med andre,

situeret læring er derfor skrap kritik til transfer begrebet da situeret læring handler om at lærer i i konkret situation i fællesskab med andre, hvorimod transfer handler om at lære i skolen og anvende i praktikken.

at lære i praksis har tydeliggjort vigtigheden af tavs viden, man lærer af de mere erfarne uden nødvendivis at sætte en teori på- mesterlærer

en nødvendighed for transfer er at kunne se abstrakte ligheder




LoT Magasin nr. 2 - Ikt og Transfer i EUD  - PDF fil

Vertikale forståelse: læring= tidsbegrænset en-vejs fænomen, enten i skolen eller praktikken, 

horisontal forståelse: bredere forståelse af læring, flervejs. og mere anvendelig i det samfund vi lever i. 

i arbejdet med transfer kræver det dobbelt didaktisk perspektiv

Youtube video om transer

youtube video Bjarne Wahlgren

noter til video: tidligere var der fokus på tilegnelse, dette fokus er nu flyttet til anvendelse. 
Transfer handler om at kunne omsætte viden og færdigheder til anvendelse. 

85% af efteruddannelse anvendes ikke. derfor faktisk kun 15% af et lærte. 

det handler derfor om at styrke transer: det kan gøres således 
note: procentsatserne viser hvor stor effekt det har på transer at vi berøre de forskellige elementer- det er tankevækkende at den vi typisk gør mest ud af er "faktorer i undervisningen" og det er faktisk den med mindst effekt- vi skal derfor forsøge at arbejde med de to andre

1) personlige faktorer (35%)

  • vaner er ikke nemme at ændre
  • vi opfatter os som gode, vores selvopfattelse. derfor er det svært at indse vi må gøre noget anderledes
  • der skal være behov for læring
  • målsætning- man skal SELV sætte sig mål for læreproces, medinddragelse i målsætningen øger transfer
  • tiltro til egne evner- dette bør være en del af planlægningen af læreprocessen

2)faktorer i undervisning (20%)
vi tester i eksamenssituationer og ikke i anvendelsessituationer. 
  • der skal være identiske elementer mellem undervisning og efter undervisning- genfinde fra den ene situation til den anden. Det er ikke sikkert at de af læreren planlagte identiske elementer anses som identiske elementer for eleven. Inddrag derfor eleverne i at komme med identiske elementer, fx ved mange eksempler fra eleverne selv
  • træne i transfer- hvordan bryder jeg vaner
  • underviseren- fungerer som psykologisk backup for eleverne til transfer

3)anvendelses faktorer (45%)

  •  organisering af arbejdssituationen. der skal være direkte (også i tid) korrespondence fra det lærte til anvendelse. man skal have brug for at anvende det lærte. 
  • det er vigtigt at have nogle at drøfte det lærte med, fx to på kursus. opbakning fra kolleger og leder. 
  • systematisk opfølgning - træne det lærte 

Perspektiver: 

* større vægt på læring i praksis
* styrk samspil mellem faktorer
* forhold mellem nær og fjern transfer


Ingen kommentarer:

Send en kommentar