fredag den 28. september 2018

opsamling 26.09.18

Illeris- ikke rendyrket socialkonstruktivist da han også interesserer sig for individet.

læringstrekant: Illeris mener at alle 3 dimensioner er i spil ved læring, men han dykker ned i de forskellige for at forklare sig.
Han laver den komplicerede læringstrekant for at få uddybet samspilsdimensionen- han mener nemlig ikke man blot kan sige samspil men at læringsituationen altid er påvirket af den aktuelle samfundssituation og i hvilken social relation læringen sker i,.

Piaget er basen for læringstyper- han er opfinder af assimilation og akkomodation- dette har  Illeris bygget videre på med begrreberne kumulatob og transformativ.
" illeris stiller sig på skuldrene af Piagets begreber assimilation og akkomodation.




praksisfællesskaber: 

teorien om praksisfællesskaber bygger på socialkonstruktivisme

En arbejdsgruppe er ikke nødvendigvis et praksisfællesskab- et praksisfællesskab skal have forhandlet fælles mening OG bliver etableret over tid.
ny deltager på fodboldholdet er legitim perifer deltager- som bevæger sig mod fuld deltagelse.
man kan i et praksisfællesskab bevæge sig i baner- fx være fuldt deltagende i nogen sammenhænge og perifere legitime deltager i anden sammenhæng- fx den nye faglærer som er dygtig kok er fuldt deltagende i forhold til retter og mad men perifer deltager i forhold til at være underviser.


Oversigt over teoretikere:

Illeris: barriere mod læring, læringstrekant
Lave og wenger: situeret læring, praksisfællesskab
Scön: refleksion i praksis
Dewey: handling
Piaget: læringstyper (Illeris tilføjer kummulativ og transformativ)
Wahlgren/aakrog: transfer

Disse 3 kan læses om i aakrog bog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar