læringstrekant: Illeris mener at alle 3 dimensioner er i spil ved læring, men han dykker ned i de forskellige for at forklare sig.
Han laver den komplicerede læringstrekant for at få uddybet samspilsdimensionen- han mener nemlig ikke man blot kan sige samspil men at læringsituationen altid er påvirket af den aktuelle samfundssituation og i hvilken social relation læringen sker i,.
Piaget er basen for læringstyper- han er opfinder af assimilation og akkomodation- dette har Illeris bygget videre på med begrreberne kumulatob og transformativ.
" illeris stiller sig på skuldrene af Piagets begreber assimilation og akkomodation.
praksisfællesskaber:
teorien om praksisfællesskaber bygger på socialkonstruktivisme
ny deltager på fodboldholdet er legitim perifer deltager- som bevæger sig mod fuld deltagelse.
man kan i et praksisfællesskab bevæge sig i baner- fx være fuldt deltagende i nogen sammenhænge og perifere legitime deltager i anden sammenhæng- fx den nye faglærer som er dygtig kok er fuldt deltagende i forhold til retter og mad men perifer deltager i forhold til at være underviser.
Oversigt over teoretikere:
Illeris: barriere mod læring, læringstrekant
Lave og wenger: situeret læring, praksisfællesskab
Scön: refleksion i praksis
Dewey: handling
Piaget: læringstyper (Illeris tilføjer kummulativ og transformativ)
Wahlgren/aakrog: transfer
Disse 3 kan læses om i aakrog bog
Ingen kommentarer:
Send en kommentar