tirsdag den 13. august 2019

09.08.19 modul 5 1. undervisningsgang Felicia

case:

Vi har netop startet en klasse op hvor der er samlæsning mellem gastronom og ernæringsassistent. Elevernes alder spænder fra 16-45 år og der er en del tosprogede. Altså som oftest en meget blandet klassesammensætning.

Jeg ser en udfordring i hvordan man i opstarten skal ryste denne klasse sammen på en måde der virker meningsfuld for dem alle. Hvis det bliver for meget leg frygter jeg at de voksne deltager vil tage afstand og eventuelt søge hinanden mere med et fællesskab om at de ikke gider indgå i fællesskab med de unge, men omvendt hvis det bliver øvelser tilpasset de voksne tror jeg de unge vil tage afstand.

Jeg kan allerede på dag 1 se at de unge søger sammen, de tosprogede søger sammen og de voksne. Så helt naturligt grupperer de sig sådan. Jeg kan lade disse grupperinger fortsætte og derved tilpasse øvelser og undervisning dette, men jeg tror at det vil give tunnelsyn for dem. I virkeligheden har de tosprogede enormt brug for at være sammen med nogle etnisk danske, så de kan få øvet sproget og få hjælp til at forstå beskeder. De unge bliver ofte inspireret af de voksnes målrettethed og de voksne har gavn af at skulle agere rollemodeller.

Jeg ønsker at de relativt hurtig oplever en god dynamik og at eleverne kan se styrken i forskellighederne og måske kan forskellighederne netop virke motiverende for den enkelte elev- fx det at agere rollemodel, eller byde ind med noget ikke-dansk madkultur eller lignende.

1 kommentar:

  1. Hej Anne
    Det er en rigtig spændende problemstilling at tage fat i! Og den er også relevant ift. Ziehe, hvis man vælger at se på udfordringen som et udtryk for, at man i højere grad søger nogle, der har samme udgangspunkt som en selv (migmigmig).. Som jeg læser det, forudser/frygter du en udfordring på baggrund af dine oplevelser fra den første dag. Det vil være fint at få begrundet denne mulige udfordring i konkrete beskrivelser af dine elever. Hvordan ser det ud, at de "søger sammen" - hvad mødes de om? Hvad siger de? Du må også meget gerne beskrive, hvordan du har oplevet de positive sider ved "blandede grupper", for det er også en beskrivelse af dine deltagere. Hvordan kommer det helt konkret til udtryk, når du oplever, at unge bliver inspirerede af de voksnes målrettethed og omvendt? Kropsligt? Sprogligt? Mentalt? Derudover hvad definerer ung? Gammel? Etnisk? Hvordan ser det ud i din undervisning?
    God fortsat skrivelyst :-)

    SvarSlet