fredag den 23. august 2019

modul 5 3. case

på vores GF2 gastronom og ernæring  er der meget stor spredning i alder, etnicitet, erfaring osv. Men fælles for dem alle, så har vi et ønske om at sætte rammer der giver dem mulighed for de individuelt reflekterer   i løbet af deres gf. 


Case 3:
På gf 2 gast/ernæring oplever vi elever med meget forskellige forudsætninger. Men ret generelt for dem er at det er svært at koble teori og praksis. Eleverne er som sådan interesseret i både teori og praktik på skolen, men det er svært for dem at bringe den teori de har den ene dag i spil i køkkenet en anden dag. I teori oplever jeg at elever har svært ved at holde fokus i ret lang tid. På en halv til en hel dag vil der ofte blive gennemgået rigtig meget teori, men eleverne er ikke nødvendigvis specielt aktive i teoriundervisningen. De skriver måske noter og lytter men reflekterer ikke over det sagte, eller stiller spørgsmål ud fra det de tidligere har prøvet i køkkenet.
Derudover er der den udfordring at eleverne pga deres forudsætninger har brug for forskellig antal gentagelser af teorien, for nogle er det rigeligt at tingene bliver gennemgået en gang, mens det for andre slet ikke giver mening efter første gang.
Vi har på dette gf ønsket at have teorilokale + køkken hver undervisningsgang. Det ville give mulighed for at starte i teori, gå direkte i køkken, gå tilbage i teori osv. Men det kan desværre ikke lade sig gøre pga. lokaleressourcer. Men jeg synes ikke vores køkken er gearet til teori, møblerne er dårlige, der er ikke projekter, og eleverne har svært ved at samle sig om teori i køkkenet da de har en oplevelse af at vi skal have den teoretiske del overstået så vi kan komme igang.


Mulig teori:
flipped leaning kunne være en mulighed for at lægge video/teori ud til eleverne inden undervisning, de vil kunne se den det antal gange de har brug for, og der kan evt vrære links til tekster, andre videoer eller lignende som de kan se hvis de har brug for det. dette vil imødekomme behøvet hos nogle for at høre/se det flere gange, også læse det osv.
Så vil vi kunne gå direkte i køkken når vi møder, tale kort om det de har set hjemme og så gå igang med den praktiske del.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar