onsdag den 14. august 2019

modul 5 14.08.19 2. studiedag

Bourdieu: 

Subjektivisme- objektivisme
han bygger bro- når noget ændre sig påvirker det andet

habitus: hvor kommer du fra, hvad har påvirket dig, hvad er grundlag for dine handlinger, rygsæk/baggage. habitus giver muligheder og begrænsninger
splittet habitus: når du bryder de forventede rammer for dig. dette kræver ressorucer, og det kan betyde at det er svært at uddannes i et mindsæt hvis man er vokset op med helt andre værdier.

kapital: økonomisk, symbolsk, social, kulturel

felt: univers, arene, spil. hvert felt har sine antagelser og regler og dette skal man navigere i

doxa: uskrevne regler, ting der er taget for givet, det behøver ikke italesættes- det er en selvfølge.

Habitus+kapital = praksis


Ida Juul:

85% af de elever hun undersøgte på smede/industrioperatøruddannelsen har et habitus af at deres fædre er faglærte eller ufaglærte (ikke boglig uddannelse)

Den instrumentielt orienterede elev: fik ikke noter til dette- se tekst

Uddannelsesorienteret; all in på faget, læren skal tage ansvaret, slås hårdt ned på uroen- hvis læren ikke griber ind er det ikke vigtigt.

Praksisorienteret: ikke meget for at uddanne sig, han vil gerne arbejde, der skal komme noget praktisk ud af det. det handler om handling, han er ikke meget på at bruge meget tid på noget fremme i tiden, resultatorienteret. han vil helst være i virksomheden og ikke på skolen.

Uafklarede: han søger position i samfundet, han vil ikke være ufaglært, han vil tilhøre en gruppe, han har noget at falde tilbage på, hvilket fag det er er ikke så vigtigt, han tager ansvar for egen læring men ikke på den måde undervisningminisetret har tiltænkt. han vil ind i samfundet og finde en plads.

fælles for disse 4 er at eleverne søger en lærer der kan lede dem ind i faget, en der tager styring, men reformen lægger op til at eleverne skal være deres egen leder og vi som underviser blot skal faciltiere dem.

Matcher den måde vi laver undervisningen faktisk til de elever vi har?? nej egenlig ikke. reformen lægger ikke op til disse typer elever.


Olga Dysthe: 
Det dialogiske klasserum- IKKE en monologisk dialog
i det dialogiske klasserum er læring en social process og sker i dialog. Derudover fylder elevens stemme mere end lærens.
Man stiller ikke spørgsmål for at få udfyldt huller eller kontrollere om de følger med.

Hvordan: stil autentiske spørgsmål, lav optag, værdsæt, engagement

Ingen kommentarer:

Send en kommentar