onsdag den 14. november 2018

15.11.18 Studiedag helhedsorienteret praksisnær

video Vikeke Aakrog:

helhedsorienteret- orientering handler om en retning
de enkelte undevisningselementer skal pege mod en helhed- den helhed kan enten være ny eller noget eleverne allerede kender.

Helheden kan både være stor eller lille, og konkret eller mindre konkret- fx etablering af en butik(stor) vs helheden i at betjene en vanskelig kunde(lille)

ofte vil helheden være erhvervsrettet mod erhvervet, jobfunktionen eller en særlig kompetence.
hvorfor skal vi tænke helhedsorienteret på eud:
ofte oplever eleverne ikke at forstå hvorfor de skal lærer det de skal. de ser ikke meningen i det, og derved er de ikke motiverede.
Det skal pædagogikken gerne rede ved ar tænke helhedsorienteret og tværfagligt. EUD eleverne skal netop kvalificeres til en helhed- nemlig det erhverv de skal ud i. Og vores uddannelser er derfor  bygget op som vekseluddannelser.

* eleven skal opfatte helheden som meningsfuld. Dette sker ikke altid, og så må vi vise dem det. underviseren er ekspert og ser forløbet/uddannelsen som helhed mens elevern er nybegynder og derved skal hjælpes til at forstå denne helhed.

* helhed og del:der skal være en tydelig forbindelse mellem enkeltdele således at de pejer mod helhed. Eleven skal tydeligt kunne se hvor delenes funktion er i helheden. De skal kunne nørde og forstå enkeltdelen, men samtidig kunne sætte den i helhed- det er svært.

tværfaglighed: 
faget er middel til at nå helheden
det er ikke nemt at arbejde tværfagligt. Det er svært for elever at arbejde med helheder, men samtdig er det svært at motivere til at arbejde med dele hvis ikke de ser helhede. 

Bog: Erhvervspædagogisk didaktik kap 4 om at arbejde med helhedsorienteret og praksisnær undervisning


vi bør have fokus på helhed og ikke fag som opdelte elementer. vi skal via helhed understøtte deres motivation for læringen.
man bør tage udgangspunkt i fx et projekt- og derudfra se hvad fagene skal bidrage med. istedet for at tage udgangspunkt i fagene og derfra lave projektet.

man skal passe på at det ikke virker uoevrskueligt for eleverne.

Pdf fil: Problem-Baseret-Læring en anden måde at tænkte undervisning på, Ole dibbern Andersen, s 1-15

kan inddeles i flere niveauer(1-3), men vores fokus s 1-15 er det mest simple.
pbl handler om at arbejdsrelaterede problemer er udgangspunkt for læring. problem skal ikke forståes negativt men som en udfordring- en problemstilling
Pbl kan ikke knyttes sammen med en metode, da det kan foregå på rigtig mange fx casearbejde, rollespil osv

pbl skal læres- som en studieform.
pbl lærer eleverne at lærer, arbejde løsningsorienteret på virkelige problemer, og tænkte kritisk og analytisk s. 8.

pbl er amerikansk men minde rom europæiske PPU(problemorieteret projektarbejde), men PBL og PPU bygger på forskellige teoretiske grundlag

projektarbejde er blevet et plusord- alle gør det alle vegne.

PBL er ikke kun en metode men et difaktisk princip. man mener at eleverne bliver bedre i virkeligheden når de lærer via med problemer fra virkeligheden- fremfor forelæsninger og lærerbogsstof

Der er en didaktisk model for PBL hvor man kan se relationen til assimilativ og akkomodativ læring

hvordan kunne dette bruges hos mig:



helhedsorienteret forløb hos mig kunne være_ gf 2 gast skal hver især planlægge et selskab, med markedsføring, salg til kunden, menu inkl overvejelser(råvarer, sensorik, mængder,sæson osv), budget, arbejdsplanlægning. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar