onsdag den 21. november 2018

undervisningdag 20.11.18 Felicia helhedsorienteret tværfaglig


Uv.dag 5, helhedsorienteret undervisning from FeliciaLB

Helhedsorienteret undervisning: målet med dette er at motivere eleverne og derved undgå frafald
tværfagligt, hvor faget er midlet og ikke målet
der skal være en retning og Uv. peger mod helhed
man skal starte med helheden og så se hvordan de forskellige fag/dele kan bidrage til at nå dette mål
opmærksomhed på lærers ekspertviden (vi har det gyldne overblik)
det skal være praksisrelateret/anvendelsesortieret

man kan sætte helheden på pause for at fordybe sig i en enkelt opgave(en del)

man kan sagtens have helhedsorienteret undervisning uden at det er tværfagligt, og omvendt kan man sagtens have tværfaglig undervisning uden at det er helhedsorienteret.
Helheden defineres af læreren. gf2 kan være helheden, et projekt, en undervisningsgang.

Men hvis vi taler frafald er det måske smart at tænke helhedsorienteret OG tværfagligt, da eleverne dropper ud HVIS dansk er røv sygt- uanset hvor spændende udd. specifikke fag er.

Dagens opgave slide 8:
formulering af problem:
Jeg er underviser på gf2 gastronom, klassen har svært ved at se hvorfor de skal lære almen købmandsregning 

beskrivelse af helhed: 
fordi de skal kunne almene regnekompetencer er nødvendigt for at kunne opfylde målpinden om at basiskalkulere på gf2 men med hovedformål at kunne kalkulere på HF1

problemløsning:
giv eleverne en opskrift til 1 person, bed dem om at lav opskkrift til 4 personer, eller giv den opskriften til 5 personer bed dem om at lav indkøbsliste til 1 person.
giv dem 2 råvarer til hver sin pris, find billigste kg pris.
Men sikre at en i gruppen ikke bare laver det.
PBL metoden i alle ovennævnte

Nu skal jeg tilrettelægge en undervisningsgang som tager udgangspunkt i overstående udfordring - og med fokus på helheden:

Lektion: kalkulation, gf2 gast, 6 lektioner, teori

* Helheden er at eleverne skal kunne kalkulere på gf2 og på sigt kunne lave store kalkulationer på HF
helheden for eleverne er at skulle kalkulere hvad deres livret billigst muligt kan laves for pr person og et selskab på 7 venner.

* for at motivere eleverne til at forstå helheden gives de en basiskalkulation som de skal lave individuelt
sandsynligvis vil dette volde de fleste problemer. (skabe motivation for basiskalkulation)
* derefter laves fælles brainstorm på hvilke problemer de oplevede- disse problemer vil med overvejende sandsynlighed kunne afhjælpes hvis de kunne deres basis matematik/omregning

* i fællesskab snakkes der om omregninger dl-->L-->ml, g-->kg, 1/3-->g, 1/4-->1/8 osv. (delelement relativt lærerstyret men med dialog)

* derefter inddeles klassen i par(for at lærer i samspillet med andre)

* alle par skal nedskrive/finde opskrift på deres livret. Deres makker får nu denne opskrift og skal derefter lave indkøbsliste til både 1 person eller til 7 personer. (delelement, problemorienteret og deltagerstyret)

* Parrerne bytter nu igen opskrift således at man har sin egen livret igen. nu går de  i Rema og finder ud af hvilket produkt på deres indkøbslister der er billigst i kg pris. dette nedskrives (delelement, lærer i samspil med andre)

* ud fra dette laves en basiskalkulation  på livret og præsenteres for klassen (formål)

* ud fra de opskrifter/kalkulationer laves der nu afstemning via mentimeter om hvilke retter vi skal lave i køkkenet- eleverne bestiller varer og næste dag laves retterne i klassen og priserne sammenlignes.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar