bog: erhvervspædagogisk didaktik kap 2:
som underviser på erhvervsskole skal vi kortlægge hvilke typer elever vi har, læringsforudsætning, læringsstile osv.
vores elevgruppe er bred- selvvalgt studie, mål for uddannelse, placeret i uddannelse osv, det gør det svært at lave forløb. vi skal skabe læringsmiljø til alle
erhvervsskole elever lærer typisk bedst anderledes end traditionelt, de lærer fx ved visuelle ting, eller at gøre det selv- de har valgt en praktisk uddannelse
en måde af afdække elevtyper, læringsstile osv, er ved at have observatør på i starten af forløb, derefter kan grupper i klassen dannes
en personlig uddannelsesplan er også en måde at skabe forløb for den enkelte
når eleverne formulerer egne mål er de igennem en process, det kunne fx være at de skal nå til måls med en opgave, men de skal selv i grupper planlægge processen dertil.
eleverne skal have mulighed for at der er mange veje til måls pga deres forskellige læringsstile, fx teoriundervisning, praksisrum og studierum, gerne på samme tid så eleverne kan vælge hvad der er mest gavnligt for dem
bog: erhvervspædagogisk didaktik kap 8: om at arbejde med evaluering og feedback
evaluering: man skelner mellem formativ og summativ evaluering
formativ: indhenter feedback undervejs
summativ: leverer et slutprodukt i forhold til de opstillede mål
reformen øger fokus på feedback og evaluering- med ønske om at øge undervisningskvaliteten ved at have klare mål
PBL: problembaseret læring- undervisningen handler om at eleverne skal løse et problem. dette kræver selvstændighed, problemløsningsevne og kreativ-innovativ tankegang, og det er vigtigt at kunne idag.
man kan ret nemt afgøre om de faglige mål er nået, kan de tilberede maden, anrette, tilsmage osv.
Men svært at afgøre om de kan tænke selvstændigt eller inovativt
husk at planlæg evaluering tidligt i forløbet- inden undervisningsstart
evaluering er underviserens mulighed for at se om mål et nået og om læreprocessen.
printet tekst: Preben Olund Kirkegaard, kap 8 hvordan kan elevfeedback fremmes med læringsstrategier?
læringsstrategier: ikke at forveksle med undervisningsstrategier og læringsstile.
læringsstrategier: "viden om hvilke fremgangsmåder der kræves for at løse forskellige opgaver"
udvikling af læringsstrategier kræver refleksion og bevidsthed. læren kan lære eleven at anvende disse.
læringsstile: hvordan personer ud fra lyst og nydelse lærer bedst- men handler læring om lyst og nydelse?
undervisningsstrategier: "anvendes af læren for at optimere elevers læring"
Ingen kommentarer:
Send en kommentar